De Separeercel

30-10-2017

oktober 2014 

De meeste GGZ klinieken bezitten  een separeercel! Het is een kleine prikkelarme kamer. Soms heeft deze cel een wc in de kamer zelf, maar meestal is er alleen een kartonnen po met wc-papier. Naast de kamer is een ruimte met een douche, wc, tafel en stoel. Verder hangt er een klok en er is gelegenheid om muziek te luisteren. De cel bevat ook een geheel ingesloten tuin! Gelukkig heb ik nog nooit de cel van binnen gezien maar mijn nieuwe buurvrouw wel!  Ze is al een aantal jaar een psychiatrisch patiĆ«nt, verschillende instellingen/klinieken heeft ze gezien.. en ook vele 'cellen' Ze is nog geen twintig jaar en s'nachts ontvlamd ze tot een intens huilende vrouw. Ikzelf doe dan geen oog meer dicht in de kamer ernaast. Ze is dan buiten zichzelf zoals ze bij mij aangeeft. Ik luister en luister en zij praat en praat... 

Elke morgen maak ik na het ontbijt een lange wandeling. Als ik terug kom van een wandeling staan er politie met honden voor de ingang van de kliniek. Een verward persoon wordt tussen twee agenten naar de gesloten afdeling gebracht. Ik hoor van iemand in de wandelgang, ' dat deze persoon gaat afkoelen in de separeercel' en uit een ziekenhuis komt... Die avond moet ik het hele gebeuren verwerken... De buurvrouw verteld 's avonds een intens 'separeercelverhaal'!

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin